Derfor er PayLater er historie
I 2023 gjennomførte Forbrukertilsynet tilsyn med utvalgte aktører, inkludert telebransjen, og varslet høye tvangsmulkter for manglende etterlevelse av nytt lovverk som trådte i kraft 1. januar 2023.
Publisert
14.5.2025
Veileder fra Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet har klargjort at gebyrer for utstedelse og sending av faktura ikke kan overstige de faktiske kostnadene. Dette innebærer at kostnader til systemer, lønn, utstyr og oppslag i registre ikke kan inkluderes.
Parkeringsbransjens tilpasning
Som følge av dette standardiserte parkeringsbransjen fakturagebyret til 10 kr eks. mva. og innførte "PayLater"-løsninger for å dekke øvrige kostnader.
Søksmål fra Forbrukerrådet
I fjerde kvartal 2024 gikk Forbrukerrådet til søksmål mot Riverty, som administrerer fordringer for de største parkeringsoperatørene i Norge. Kravet gjelder erstatning for fakturagebyr og PayLater-kostnader som overstiger de faktiske kostnadene. En endelig konklusjon i saken forventes å ta flere år.
Nye tilsyn
Forbrukertilsynet gjennomførte i fjerde kvartal 2024 tilsyn med de tre største aktørene i parkeringsbransjen, med mål om å avslutte praksisen med PayLater og lignende tjenester. Vedtakene forventes å bli klaget inn til Markedsrådet, med en endelig avgjørelse høsten 2025.
Forbrukertilsynets anbefalinger
Forbrukertilsynet anbefaler parkeringsbransjen å jobbe politisk for å endre lovverket, slik at kostnader kan belastes bilister som velger faktura. Inntil en slik lovendring er på plass, anbefales det å innføre bommer og bøter, eller fordele kostnadene inn i parkeringsrisen.
Parklys rolle
Parkly har en god og konstruktiv dialog med både Riverty og Forbrukertilsynet. Samt så jobber vi for at NorPark skal øke sin politiske påvirkning på vegne av parkeringsoperatørene. Fra 1. mars 2025 ble avviklingen av PayLater iverksatt på våre anlegg.