Avtaleparkering // Rental Agreement

Under finner du ofte stilte spørsmål og svar som angår både administrator og deg som er tildelt en parkeringstillatelse // Below you will find frequently asked questions and answers that concern both the administrator and you who have been allocated a parking permit.

Spørsmål og svar for ANSATT i bedrift med parkeringsavtaler // Questions and answers for EMPLOYEES in companies with rental agreements

Hvordan fungerer løsningen? // How does license plate recognition work?

Skiltnummeret ditt leses av kamera ved inn- og utkjøring av parkeringsområdet. Det er derfor viktig at du alltid har riktig skiltnummer registeret under "Biler" i Parkly brukeren din. Om du er i tvil om du har gjort dette riktig, ta kontakt med oss på support@parkly.no eller 70 30 99 88 så hjelper vi deg

Når du parkerer uten avtale: Ønsker du å bli trukket automatisk for din parkering, må du huske å knytte betalingskort til kjøretøy i Parkly-appen

--

Your license plate number is read by a camera when entering and exiting the parking area. It is therefore important that you always have the correct license plate number registered under "Cars" in your Parkly user. If you are in doubt as to whether you have done this correctly, contact us at support@parkly.no or 70 30 99 88 and we will help you

When you park without an agreement: If you want to be charged automatically for your parking, you must remember to link the payment card to the vehicle in the Parkly app

Jeg har blitt tildelt en parkeringstillatelse og mottatt en SMS med en kode– hva gjør jeg nå? // I have been allocated a parking permit and received an SMS with a code - what do I do now?
  1. Last ned Parkly-appen i Appstore eller Google play
  2. Benytt din Parkly bruker, eller register "Ny bruker". E-postadressen du legger inn her, blir din innlogging
  3. På forsiden velger du «Legg til biler". Deretter følger du stegene som beskrevet. Du kan registrere flere kjøretøy
  4. Nå er du klar for å legge til dine avtaler. Trykk på profil-> avtaler-> jeg har en kode->legg inn kode-> gå videre(koden finner du i mottatt SMS)
  5. Du får nå opp dine aktive avtaler på forsiden av Parkly-appen

--

  1. Download the Parkly app in the Appstore or Google play
  2. Use your Parkly user, or register "New user". The e-mail address you enter here will be your login
  3. On the front page, select "Add car". Then follow the steps as described. You can register several vehicles
  4. Now you are ready to add your rental agreement. Press profile-> Rental agreements-> I have a code-> Enter code-> Proceed (you will find the code in the received SMS)
  5. You will now see your active rental agreements on the front page of the Parkly-app
Hvor mange ledige plasser har min bedrift tilgjengelig i avtalekvoten akkurat nå? // How many vacant places does my company have available in the agreement quota right now?

Gå inn i Parkly-appen. På forsiden under "Mine avtaler" har du oversikt over dine avtaler, og ledige plasser knyttet til de ulike avtalene

--

Enter the Parkly app. On the front page under "Rental agreements" you have an overview of your agreements, and available places linked to the various agreements

Jeg har mottatt faktura selv om jeg har parkerings avtale // I have received an invoice even though I have a rental agreement

Dette kan ha flere årsaker:

  1. Er avtalekvoten til din bedrift full og du velger å kjøre inn, må du betale korttidstakst. Kjører andre biler ut, og det er plass i deres kvote avsluttes korttidstaksten din og du går inn i kvoten. Du finner oversikt over kapasitet knyttet til under "Dine avtaler" på forsiden av Parkly-appen
  2. Overskrider du antall avtaler du har blitt tildelt, må du betale for korttidsparkering. Dette definert som overforbruk. 
    F.eks: Du har fått tildelt én avtale, og to av dine registrerte biler parkerer i anlegget samtidig. Her vil bilen som kjørte inn først benytte seg av avtalen, og for den andre bilen må du betale for korttidsparkering etter gjeldene satser
  3. Det kan også skyldes at aktuell bil ikke har en gyldig parkeringstillatelse

Har du spørsmål til din faktura kontakt oss på support@parkly.no eller 70 30 99 88 så hjelper vi deg med å finne svar på dine spørsmål

--

This can have several reasons:

1. If the agreement quota for your company is full and you choose to drive in, you must pay a short-term rate. If other cars drive out and there is room in their quota, your short-term rate ends and you enter the quota. You will find an overview of capacity linked to under "Rental agreements" on the front page of the Parkly app

2. If you exceed the number of agreements you have been allocated, you must pay for short-term parking. This is defined as overconsumption.
For example: You have been assigned one agreement, and two of your registered cars park in the facility at the same time. Here, the car that drove in first will use the agreement, and for the other car you must pay for short-term parking at the applicable rates

3. It may also be because the car in question does not have a valid parking permit

If you have questions about your invoice, contact us at support@parkly.no or 70 30 99 88 and we will help you find answers to your questions

Hvilken rolle har administrator i min bedrift? // What role does the administrator have in my company?

Hver bedrift har en egen administrator. Det er en ansatt i bedriften som har innlogg til Parkly-portalen som har den totale oversikten over leieavtalene til din bedrift. Administratoren er den som tildeler parkeringstillatelser

--

Each company has its own administrator. This is an employee in the company who has access to the Parkly portal, who has the total overview of the rental agreements for your company. The administrator is the one who assigns parking permits

Jeg ønsker å åpne porten til garansjen // I want to open the gate to the garage

Gå inn i Parkly-appen. På forsiden finner du "Mine avtaler", klikk på "åpne hovedport" når du står ved porten

--

Enter the Parkly app. On the front page you will find "Rental agreements", click on "Open port" when you are standing at the gate

Hva er overforbruk? // What is overconsumption?
  1. Overskrider du antall avtaler du har fått tildelt, må du betale for korttidsparkering. Definert som overforbruk. F.eks: Du har fått tildelt én avtale, og to av dine registrerte biler parkerer i anlegget samtidig. Her vil bilen som kjørte inn først benytte seg av avtalen, og for den andre bilen må du betale for korttidsparkering etter gjeldene satser.
  2. Er kvoten full og du velger å kjøre inn, må du betale korttidstakst. Kjører andre biler ut, og det er plass i deres kvote avsluttes korttidstaksten din og du går inn i kvoten. 

--

  1. If you exceed the number of agreements you have been allocated, you must pay for short-term parking. Defined as overconsumption. For example: You have been assigned one agreement, and two of your registered cars park in the facility at the same time. The car that drove in first will use the agreement, and for the other car you must pay for short-term parking at the applicable rates.
  2. If the quota is full and you choose to drive in, you must pay a short-term rate. If other cars drive out and there is room in their quota, your short-term rate ends and you enter the quota.



Hvorfor vises ikke mine parkeringer inne på min Parkly-profil? // Why don't my parkings appear on my Parkly profile?

Parkeringshistorikken under din profil i Parkly-appen viser aktive, betalte og ubetalte korttidsparkeringer. Parkeringshistorikk knyttet til parkeringsavtaler vil ikke i Parkly-appen.

--

The parking history under your profile in the Parkly app shows active, paid and unpaid short-term parking. Parking history related to parking agreements will not be in the Parkly app.

Hvor laster jeg ned Parkly-appen? // Where do I download the Parkly app?

  1. Last ned Parkly-appen i Appstore eller Google play
  2. Benytt din Parkly bruker, eller register "Ny bruker". E-postadressen du legger inn her, blir din innlogging

--

  1. Download the Parkly app in the Appstore or Google play
  2. Use your Parkly user, or register "New user". The e-mail address you enter here will be your login


Spørsmål og svar for ADMINISTRATOR av faste plasser for bedriften // Questions and answers for the ADMINISTRATOR of rental agreements for the company

Jeg er administrator for min bedrift. Hva gjør jeg? // I am the administrator of my company. What do I do??

Som administrator har du tilgang til en egen oversiktsside i Parkly Portalen for din bedrift. Du skal ha mottatt en epost fra Parkly Support, med en lenke til Parkly Portalen. Har du en Parkly-bruker benytter du den til å logge deg inn. Om du ikke har bruker, følger du lenken og registrerer deg der

Ikke mottatt epost, eller trenger annen hjelp? Ta kontakt med oss i på kundeservice@parkly.no eller 70309805 så hjelper vi deg

Du logger inn på Parkly Portalen via www.portal.parkly.no

--

As an administrator, you have access to a separate overview page in the Parkly Portal for your company. You should have received an email from Parkly Support, with a link to the Parkly Portal. If you have a Parkly user, use it to log in. If you do not have a user, follow the link in the email and register there

Didn't receive an email, or need other help? Contact us at kundeservice@parkly.no or 703 09 805 and we will help you

You log in to the Parkly Portal via www.portal.parkly.no


Kan jeg som administrator tildele flere tillatelser enn det antall plasser vi har avtale på? // As an administrator, can I assign more permits than the number of places we have agreements on?
  • Ja. Selv om dere er flere ansatte enn dere har plasser med avtale, legger du inn alle ansatte som skal ha tillatelse til å benytte parkeringsavtalene til bedriften. Løsningen ha full kontroll på alle bilene som kjører inn og parkerer
  • I anlegget: Når dere har fylt opp kvoten for antallet plasser dere har avtale på, behandles overforbruket av parkeringer som korttidsparkering. Om en bil som tar opp en plass i kvoten kjører ut, vil automatisk første bil som kjørte inn i anlegget etter kvoten ble full, overføres til parkeringskvoten. Korttidsparkeringen for gitt bil avsluttes
  • Som administrator kan du velge om overforbruket skal faktureres til bedriften, eller belastes eier av bilen

--

  • Yes. If you have more employees than you have places with an agreement, you enter all employees who must have permission to use the parking agreement for the company. The solution is to have full control over all the cars that drive in and park
  • In the facility: When you have filled up the quota for the number of spaces you have an agreement on, the overconsumption of parking spaces is treated as short-term parking. If a car that takes up a space in the quota drives out, the first car that drove into the facility after the quota was full will automatically be transferred to the parking quota. The short-term parking for the given car ends
  • As an administrator, you can choose whether the overconsumption should be invoiced to the company, or charged to the owner of the car



Kan jeg legge til de ansattes skiltnummer manuelt, eller må den ansatte gjøre det selv? // Can I add the employee's car license plate manually, or does the employee have to do it themselves?

Det er den ansatte selv som må legge inn sine nummerskilt på de kjøretøyene som skal benytte parkeringsavtalen som vedkommende er tildelt. Du som administrator kan ikke gjøre det manuelt. 

Som administrator har du ansvaret for å legge inn alle ansatte som skal få tildelt en parkeringstillatelse, og dermed tilgang på en parkeringsavtale.

Du legger inn følgende informasjon: Navn, mobilnummer og antall parkeringstillatelser hver enkelt skal ha. Når gitt informasjon er lagt inn, sender portalen automatisk en SMS til hver ansatt. SMS`en inneholder en kode. Denne koden legger den ansatte logger inn i Parkly-appen og legger inn koden under:

Profil-> Avtaler-> Jeg har en kode-> Legg til tillatelse

--

It is the employee who must enter the given license plates on the vehicles that will use the rental agreement to which the employee is assigned. You as an administrator can not do it manually.

As an administrator, you are responsible for entering all employees who are to be granted a parking permit, and thus access to a rental agreement.

You enter the following information: Name, mobile number and the number of parking permits each individual must have. Once given information has been entered, the portal automatically sends an SMS to each employee. The SMS contains a code. The employee logs into the Parkly app and enters the code:

Profile-> Agreements-> I have a code-> New permit

Kan jeg som administrator endre antallet leieplasser som bedriften har? // As an administrator, can I change the number of rental agreements for the company ?

Nei, det er ikke mulig. Ta kontakt med oss på kundeservice@parkly.no eller 70 30 98 05, så hjelper vi deg

--

No, that is not possible. Contact us at kundeservice@parkly.no or 70 30 98 05 and we will help you

Bedriften har mottatt en faktura, hva gjør jeg? // The company has received an invoice, what do I do?

Om dere har mottatt en faktura for korttidsparkering gjelder dette for overforbruk. Ta kontakt med oss på kundeservice@parkly.no eller 70 30 98 05, så finner vi ut av det

--

If you have received an invoice for short-term parking is it due to overconsumption. Contact us at kundeservice@parkly.no or 70 30 98 05 and we will help you find out

En av de ansatte har mottatt en faktura, hva gjør jeg?

Den ansatte har mottatt en faktura for korttidsparkering. Dette kan enten skyldes overforbruk over bedriftens leieavtale, eller at bilen ikke har en gyldig parkeringstillatelse. Be vedkommende kontakte oss på support@parkly.no eller 70 30 99 88, så finner vi ut av hvorfor fakturaen er mottatt

--

The employee has received an invoice for short-term parking. This can either be due to overspending on the companys number of rental agreements, or the car not having a valid parking permit. Ask the person concerned to contact us at support@parkly.no or 70 30 99 88, and we will find out why the invoice has been received

Hva er Parkly-portalen? // What is the Parkly portal?

Dette er en portal hvor du har full oversikt på alle parkeringsavtaler din bedrift har kjøpt. Her ser du også hvilke ansatte for har blitt tildelt en avtale.

--

This is a portal where you have a complete overview of all rental agreements your company has purchased. Here you also see which employees have been assigned an agreement.

Hvor finner jeg Parkly Portalen? // Where can I find the Parkly Portal?

Du logger inn via www.portal.parkly.no. Benytt din Parkly-bruker når du logger inn

--

You log in via www.portal.parkly.no. Use your Parkly username when you log in

Hvordan legge til firmabil? // How to add a company car?

Har dere firmabiler legges disse inn som en "Ny person" i portalen. Legg inn navn på bilen og skiltnummer. La feltene "telefonnummer" og "e-post" stå tomme

--

If you have company cars, these are entered as a "New person" in the portal. Enter the name of the car and license plate number. Leave the "phone number" and "email" fields empty